torsdag 21 januari 2010

Bvc Och Svinvaccin

I dag hade vi tid på Bvc med Thea. Passade då även på att vaccinera Cassandra och Benjamin en andra gång mot svininfluensan. Så nu är det gjort. Benjamin satt och skrattade när hon stack, och Cassandra var tvungen att grina i 2 sekunder. Skönt att barnen tar sprutor så bra!
Theas undersökning gick bra. Vägde och mätte som vanligt.
Nu väger lillfisen 7330 g och är 65 cm lång. Det som är så kul är att Thea är verkligen mitt "smalaste" barn, även om hon ligger över medel på kurvan. Men för Jonas är det tvärtom...då är hon hans "tjockaste" barn=) Tänk så olika det kan vara. Nu vet vi ju alla som såg Benjamin när han var liten att han var en liten budda, men han vägde vid samma ålder 8725 g och var 65 cm lång. Han vägde alltså 1,4 kg(!!) mer än vad Thea gör. Cassandra vägde vid samma ålder 8405 g och var 68 cm lång. Theas hattmått är 42 cm. Rätt lika vad Benjamin och Cassandra hade vid den åldern.
På Bvc kollade dom även om hon kunde greppa i saker, och det kan hon ju sen 1 månad tillbaka. Sen var det inte så mycket mer tror jag. Vi pratade lite mat också bara samt fick en tid till barnläkaren för 6 månaders kollen. Då ska hon även ta sprutor igen, 2 st.
När vi ändå var på Bvc så tog jag upp det att jag under julhelgen såg på kort på Cassandra att hon skelar med ett öga. Hade verkligen inte sett det live och blev helt paff när jag helt plötsligt såg det på ett kort som var taget på julafton. Inte mycket, men eftersom jag sen kollade igenom flera kort och såg samma sak så ville jag ta upp det. Bvc sköterskan kollade lite snabbt på Cassandras ögon och såg precis samma sak. Så hon skrev en remiss till ögonläkaren, den 18 februari ska vi vara där. Har ju varit på ett antal koller hos ögonläkaren med Cassandra eftersom hon inte klarade syntestet på Bvc när hon var 4 år. Men då fanns det ingen skelning, det är något som kommit nu. Men synen är det inget fel alls på nu, sist när vi var hos ögonläkaren var i somras och då fanns det inget fel alls kvar. Jaja, återstår att se vad som sägs denna gång.

Annars idag så har jag gjort mer purèer till Thea, potatis, morot och broccoli. Jag och Thea var och hämtade Cassandra på dagis och drog henne hem i en pulka. Benjamin har övat på sin läsläxa efter skolan. Måste säga att det gick förvånansvärt bra med den!=)
Till middag blev det bandpasta och en pastasås gjord på kräftstjärtar...den bjöd Helena på=) *tack tack*
Alla barnen sover nu. Benjamin och Cassandra somnade på direkten. Thea ville som vanligt ligga och prata sig till sömns. Men idag låg hon längre än vanligt. I 30 minuter hörde vi henne där uppe ligga och prata, sen blev det knäpptyst. Vi smög upp och kikade på henne, då låg hon och höll i sig i spjälen och sov så sött... gullunge!
Imorgon är det fredag. Cassandra är ledig, men Benjamin har skola.
Hoppas ni med har haft en fin dag!
(klicka på bilderna för att se dom i ett större format)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar