söndag 7 oktober 2012

Vecka 40

Faktiskt så går jag in i vecka 40 idag! Nu har jag gjort mitt som gravid tycker jag=) Vill ha ut vår kotte så vi kan gosa lite med h*n. Men lugn, det kommer!
Som sagt så har jag ju gått längre och längre för varje barn, så jag är rätt inställd på att gå några dagar över tiden. Benjamin kom i v 37, Cassandra 38 och Thea bara någon dag före bf. Har ju inga besvär så jag klagar inte=)

mamamsidan.se
Din graviditetsvecka: 40
Fostrets ålder: 38 veckor
Fostrets hud är nu rosa. Hos pojkfoster har testiklarna kommit ner i pungen. Huvudskålen är hård, bortsett från ett litet mjukt parti högst upp på huvudet - fontanellen.
Du är nu säkert redo att föda, eller så har du kanske redan fött. Den långa resan i graviditeten är nu snart över. Tänk på att några går två veckor över tiden. Det är vanligare att gå över tiden än att föda för tidigt. Förstagångsföderskor föder i genomsnitt 4 dagar efter datum för beräknad förlossning.
Vid vecka 42 ska du på övertidskontroll hos förlossningsläkare på sjukhuset. Läs om undersökningarna som görs. Mot bakgrund av denna undersökning avgörs det om din förlossning ska sättas igång, eller om du måste ha tålamod lite till.
Medan du går på "övertid" kommer din barnmorska eller läkare att noggrant övervaka att du och fostret mår bra. Täta kontroller. Läs mer om övertid på våra temasidor om övertid.
Du har nu kommit till sista veckan där du har läst om hur fostret utvecklas. Vill du läsa om hur det nyfödda barnet utvecklas?
Lycka till med förlossningen!
Fostrets längd: ca. 50 cm
Fostrets vikt: ca. 3600 g

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar