tisdag 4 maj 2010

Femte Sjukan

I går när jag skulle hämta Benjamin i skolan så var han knallröd om kinderna. Trodde det var för att han var varm eller något. Sen var han fortfarande lika röd vid 22 tiden när jag kikade in till han när han sov. I morse när han kom ner var han fortfarande röd samt att han hade fått utslag på hals, haka, överarmar, rygg, bröst och mage.
Han sa att han kände sig varm och att han hade ont i armbågarna samt i knäna. trodde det var växtvärk och gav han en halv ipren. Att han var varm trodde jag berodde på utslagen såklart, han var ju supervarm på dom. Men han piggnade på sig snabbt och jag skickade han prickig och dann till skolan. Tänkte att han måste ha fått en allergisk reaktion eller något. Skickade med en lapp i hans väska till läraren där jag bad henne att skick upp B till skolsystern. Och det gjorde hon. För skolsyster ringde mig sen och talade om att B har fått femte sjukan!! Hade verkligen aldrig hört talas om någon femte sjuka. Men jag googlade på det och visst finns den=)

Så här står det på vårdguiden om femte sjukan:
"Femte sjukan är en ganska vanlig virussjukdom bland barn i skolåldern som kommer i epidemier, precis som andra barnsjukdomar, till exempel vattkoppor. Smittan sprids via luftvägarna. Typiska symtom är utslag och klåda. Det finns ingen medicin som botar men du kan lindra symtomen.Femte sjukan drabbar ofta barn mellan 5-15 år men även vuxna kan få sjukdomen. Hos de allra flesta blir den en lindrig åkomma som går över av sig själv och inte lämnar några kvarstående besvär. Smittan sprids via luftvägarna, exempelvis vid hosta och nysning.
När sjukdomen har brutit ut är den inte längre smittsam. Det tar cirka tio dygn från det att barnet har smittats till dess att sjukdomen bryter ut. Smittan ger livslång immunitet, det vill säga, man kan bara ha femte sjukan en gång.
De typiska symtomen på femte sjukan är utslag och klåda. Det börjar med en kraftig rodnad på kinderna, som sedan sprids till övriga kroppen, armar och ben. Utslagen brukar försvinna efter en vecka men kan komma tillbaka en eller flera gånger under några veckor.
Andra symtom är allmän sjukdomskänsla och feber. En del barn kan bära på smitta utan att få några symtom på sjukdomen.
Barn kan gå tillbaka till dagis eller skola när febern försvunnit och de är pigga nog att delta i olika aktiviteter. Det gör inget om det finns utslag kvar, sjukdomen smittar inte när utslagen kommit.

2 kommentarer:

  1. Av allt man kan drabbas av, halsfluss, öroninfmataion, förkylning osv... Så drabbas han av FEMTE SJUKAN! Men skönt iaf att det inte smittar efter att det slagit ut.
    Då kanske ni till o med kommer på söndag när ni dessutom har bil nu igen! *hoppas hoppas*
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Låter läskigt! Hoppas han blir frisk snart !
    Hoppas även att ni andra klarar er :)

    Smitta som sprids mellan luftvägarna kallas Luftburensmitta :) Det har jag lärt mig :) haha!
    Puss

    SvaraRadera