onsdag 22 maj 2013

Det Ekologiska Alternativet

Det här med eko produkter. Måste ju säga att jag tycker absolut att fler ska börja få upp ögonen för det. Framför allt få upp ögonen för vad icke ekologiskt gör med din kropp. Man behöver inte bli en bohem för det. Det handlar bara om att välja rätt när man handlar.
Det mesta finns att köpa som ekologiskt eller rättvisemärkt. Kosta nån krona mer, men det har man igen i det långa loppet. I småstäder som denna finns det många små gårdsbutiker runtom man kan besöka för o köpa egenodlat också.
Jag har aldrig varit så insatt i ämnet förut. Det började i höstas efter att lille G föddes. Vart eftersom har jag bytt ut det jag köper till ekologiskt. Inte allt, men mycket. Måste ju börja någonstanns och dessutom ha koll på varför vissa produkter är ekomärkta. Finns ju även varor som inte är ekomärkta, men innehållet är eko. Alla har inte råd att få den stämpeln på produkten då det kostar att få det. Dessutom så hålls priset nere för konsumenten om företaget har lägre kostnader. Så läs på är mitt tips! O var uppmärksam på varför du ska välja bort vissa produkter. Likadant med E ämnen som vissa varor är fulla med. Varför måste vissa produkter av en leverantör ha 5 E ämnen i sig, medans varan bredvid i disken från en annan leverantör bara har ett eller två. Helst ingen!
Så nu kaffe.
Kaffe dricks i mängder i det här landet. Även jag gör det. O även jag har kört på det gamla vanliga när jag köpt hem kaffe. För några månader sen så hade jag noll intresse eller koll på läget. Men ju mer varor jag satt mig in i, desto mer vet jag. Kaffet som vi dricker(om det inte är eko eller rättvisemärkt) är den plantan som besprutas mest.
På naturskyddsföreningens hemsida står det bla så här:

"Många av världens giftigaste bekämpningsmedel används i konventionell kaffeodling.
Parakvat, endosulfan, disulfoton och metylparation pekas ut som extremt riskabla och farliga att använda. De är alla förbjudna i EU och Sverige, men används flitigt i kaffeodlingarna. Gifterna kan ansamlas i mark och förgifta grundvattnet".

Bara det är ju märkligt. Parakvat är ett av de värsta gifterna som dessutom är förbjudet i sverige sedan trettio år tillbaka. Men ändå får kaffet besprutas med det i ex brasilien för o sen säljas här, tack vare att leverantörerna inte ställer några krav på odlarna.

"I det konventionella jordbruket används också stora mängder konstgödsel, det vill säga industriellt framställd näring. Den näring som inte tas upp av kaffeplantorna läcker ut i vattendrag och då finns det risk för övergödning. Det leder till att takten ökar på igenväxningen av sjöar. Allt levande i, och vid, vattnet drabbas. Övergödningen klassas som ett av de absolut största hoten mot havsmiljön".

Sen väljer ju alla såklart själva vad man vill köpa. O vad man vill utsätta sin kropp för.
Många av dom stora leverantörerna erbjuder ju faktiskt ekologiskt kaffe också.



 

2 kommentarer:

  1. Intressant sånt här är! Man får sig en tanke ställare när man väl sätter igång att tänka på just det här. Vad mycket skit man stoppar i sig egentligen, inte konstigt att tarmsjukdomar blir vanligare och vanligare.
    Allt skiljer ju faktiskt inte så mycket i pris, men som du skriver så får man ett bättre innehåll.
    Tråkigt nog tycker inte min sambo om ekologiskt utan anser att det inte ger bönderna något, och att det kostar mer. Alla tycker vi olika men jag kan ju ha vissa torrvaror i burkar och slänga påsen så vet han inte om att det är ekologiskt ;) <3

    SvaraRadera
  2. Sådana här inlägg blir jag glad av! :)

    SvaraRadera